Roman Tadych – zbiory archiwaliów cz. 12
Róg Głównej i Przemysłowej to była szkoła ewangelicka – do 1912 – na pewno od 1898 – wg akt archiwum w Białymstoku (ewangelickie) – potem przeniesiona
do nowego budynku, dzisiejsza Szkoła przy ul. Głównej. Była też tam w tym czasie taka kancelaria, która prowadziła sprawy ewidencyjne ludności oraz
prawdopodobnie ewangelicki zbór, gdyż w Osieku w tym czasie nie było kościoła (ewangelicki kamień węgielny z 1898 – ukończenie budowy w 1908/9).
„Mała Kolejka”
Powstanie szerokotorowj KOLEI ŻELAZNEJ w Powiecie Wyrzyskim w 1851 roku nie zadowoliło niektórych regionów powiatu. Lekarstwem na „szerokie tory” miała być kolej wąskotorowa. Już ok 1889/1890 roku z inicjatywy władz KREIS WIRZITZ (Powiatu Wyrzyskiego), oraz co bardziej przedsiębiorczych właścicieli ziemskich, udało się zaprojektować i rozpocząć budowę wąskotorowej kolei. Służyć ona miała jako środek transportowy, głównie płodów rolnych, zaopatrzenia materiałowego i przewozu osób. Docierała do stacji kolejowych stycznych z szerokotorowymi: w Białośliwiu, Witosławiu, Nakle nad Notecią. W miejscowości Suchary pod Nakłem, łączyła się z wąskotorówką Bydgoską. Całkowita długość Wyrzysko – Bydgoskiej Kolei wyniosła ok 250 km. Funkcjonowała długo i skutecznie, dzisiaj już nie wiele po niej pozostało, została wyparta przez komunikację samochodową. Zostały tylko fragmenty torów, stacji, zaplecza technicznego…
Wspomnieć należy iż łączyła mały port rzeczny na Noteci w Białośliwiu z koleją szerokotorową. Nie miała tak strategicznego znaczenia jak kolej szerokotorowa, tym nie mniej była bardzo potrzebna i zasłużyła sobie na miejsce w historii naszego dawnego powiatu.
5 fot. – Nakło nad Notecią – Rynek, Ratusz oraz pomnik „zaborczego” Króla Pruskiego |
|
|
1 fot. – mapa pokazuje Netzkrug, w miejscu gdzie dzisiaj jest most była przeprawa łodzi lub promów. Miejsce należało do właścicieli ziemskich z Grocholina K/Kcyni. Dom i siedmiu mieszkańców. Pamiętam ostatniego mieszkańca, rybak o nazwisku KULPA |
|
|
|
||